Facebook zou in gesprek zijn met Whatsapp om de mobiele berichtendienst over te nemen. Wat wil Mark Zuckerberg met Whatsapp?

Een mogelijke prijs kan TechCrunch nog niet noemen, maar de technologiesite weet op basis van bronnen rondom de gesprekken dat Facebook en Whatsapp aan het praten zijn.

Het sociale netwerk beschikt met Facebook Messenger zelf over een aparte app om berichten mee te versturen. Waarom wil de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg, een bedrijf kopen dat iets doet wat Facebook al heeft?

Mobiel is een groeimarkt

Om te beginnen is mobiel de plek waar je als bedrijf nu actief moet zijn, weet ook Zuckerberg. De internetrevolutie die van start ging op desktops en laptops zet zich nu voort op mobiele apparaten. Kijk naar de foto-app Instagram. De applicatie vergaarde binnen twee jaar meer dan 100 miljoen gebruikers met alleen een app voor iOS en Android.

Facebook heeft juist moeite met de mobiele markt. Het bedrijf is ontstaan voordat smartphones een vlucht namen en heeft minder expertise en feeling met mobiele apparaten. De apps van het sociale netwerk staan niet bekend als betrouwbaar en foutenvrij, al worden de prestaties van de Facebook-apps steeds beter.

Mobiele expertise

Dat is één van de redenen dat Zuckerberg in april van dit jaar Instagram kocht voor 1 miljard dollar. De aankoop laat zien dat 'Zuck' niet te beroerd is om mobiele expertise te kopen.

Een overname van Whatsapp past tevens in dat straatje. De mobiele berichtendienst heeft aangetoond z'n service op te kunnen schalen. Het bedrijf liet in augustus weten 10 miljard berichten per dag te verwerken. Volgens TechCrunch heeft de app dagelijks 100 miljoen actieve gebruikers.

Bovendien zijn die gebruikers verspreid over meer dan 100 landen, iets dat past bij het internationale karakter van Facebook. Ook vanuit technisch opzicht passen beide bedrijven bij elkaar: het doel om op zo veel mogelijk mobiele besturingssystemen aanwezig te zijn.

Nieuw verdienmodel voor Facebook

Met Whatsapp zou Facebook ook een nieuwe manier om geld te verdienen binnenhalen. De berichtendienst is een betaalde app: voor de iPhone-versie betalen gebruikers 0,89 euro. De versie voor Android en Blackberry is het eerste jaar gratis, daarna moeten gebruikers per jaar een klein bedrag betalen. Op dit moment experimenteert het bedrijf met geschikte betalingsmethoden.

Facebook verdient z'n geld grotendeels met advertenties. In de zoektocht naar inkomstenbronnen lanceerde het concern onlangs een cadeauservice, waarmee leden goederen kunnen sturen naar hun vrienden. De aankoop van Whatsapp zou een volgende stap zijn, weg van het advertentiemodel.

Dat zou ook beleggers gunstig stemmen. Na de beursgang in mei zakte het aandeel onder de 18 dollar, omdat beleggers zich zorgen maakten over de mobiele strategie van Zuckerberg. Sinds 9 november is het aandeel weer aan een opmars bezig. Het staat nu op 28 dollar, de hoogste notering sinds 25 juli.

Dealbreakers

Toch is de deal nog lang niet in kannen en kruiken. Jan Koum, de mede-oprichter van Whatsapp, heeft zich in het verleden negatief uitgelaten over advertenties, de core-business van Facebook. "Advertenties verstoren niet alleen het design, het is een belediging voor je intelligentie en het onderbreekt je gedachtegang", stelde Jan Koum in een blog eerder dit jaar.

Ook lijkt het onwaarschijnlijk dat Koum het bedrijf, dat hij in 2009 met Brian Action oprichtte, makkelijk van de hand zal doen. Zo twitterde hij dat ondernemers die een bedrijf beginnen om zo snel mogelijk opgekocht te worden een schande voor Silicon Valley zijn.

Whatsapp heeft bovendien een grote investeerder achter zich in Sequoia Capital. Koum lijkt dus niet zomaar afstand te willen doen van zijn bedrijf. Maar misschien verandert dat als Zuckerberg weer een miljard dollar op tafel legt.